Jak przygotować się na wypadek awarii w systemie elektroenergetycznym (blackoutu)?
Blackout (awaria energetyczna) jest to poważne uszkodzenie sieci energetycznej, skutkujące długotrwałą przerwą w dostawie energii.
Niezależnie od przyczyn wystąpienia długotrwałego blackoutu, jego zaistnienienie spowoduje brak możliwości korzystania ze stacji benzynowych, aptek, sklepów, bankomatów i terminali płatniczych, itd. Utrudnione będzie podróżowanie komunikacją zbiorową. Wyłączona sygnalizacja świetlna spowoduje utrudnienia w ruchu kołowym (korki).
Jak przygotować się na wypadek długotrwałej awarii w systemie elektroenergetycznym?
- w miejscu ustalonym z domownikami, miej sprawną latarkę oraz zapas baterii, a także naładowany powerbank (przenośna, zewnętrzna ładowarka).
- warto zaopatrzyć się w generator prądu oraz niezbędny zapas paliwa, w przypadku osób mieszkających w domach jednorodzinnych.
- jeśli na co dzień w domu korzystasz z hydroforu w celu czerpania wody – utrzymuj na bieżąco zapas wody butelkowanej, szczególnie, jeśli mieszkają z tobą małe dzieci lub/i osoby starsze przyjmujące regularnie lekarstwa.
- jeśli na co dzień korzystasz z kuchenki elektrycznej do przygotowywania posiłków, rozważ zakup turystycznej kuchenki gazowej z napełnioną butlą.
- przygotuj „plecak bezpieczeństwa”, w którym umieścisz wszystkie niezbędne rzeczy na wypadek m.in. blackoutu.
Co zrobić gdy dojdzie do awarii elektrycznej zimą – jak utrzymać ciepło:
- wybierz jeden pokój w domu (najlepiej słoneczny) – taki, w którym może mieszkać cała rodzina,
- ubierz się wielowarstwowo w ubrania przepuszczające powietrze i dłużej zatrzymujące ciepło,
- zachowaj ostrożność, używając zastępczych źródeł ogrzewania takich jak przenośne grzejniki gazowe, piecyki naftowe, kominki itp.; grzejniki nie mogą być umieszczone w pobliżu materiałów łatwopalnych – nie pozostawiaj ich bez nadzoru,
- w domach z ogrzewaniem gazowym sprawdzaj drożność otworów wentylacyjnych, korzystaj z urządzeń grzewczych, które są dopuszczone do użytku (ważny przegląd).
Pamiętaj!
Zachowaj spokój, nie wpadaj w panikę.
Postępuj zgodnie z poleceniami służb, stosuj się do przekazywanych komunikatów.
Jeżeli Twoje życie i zdrowie nie jest w żaden sposób zagrożone, nie dzwoń na numery alarmowe, żeby dowiedzieć się dlaczego nie ma prądu! W ten sposób blokujesz numery alarmowe, które służą wyłącznie przekazywaniu informacji o zagrożeniu życia, zdrowia i mienia.
O tym jak postępować dowiesz się m.in. z ulotek i plakatów zamieszczanych na/w budynkach mieszkalnych, urzędach dzielnic, od funkcjonariuszy Policji, Straży Miejskiej, strażaków Państwowej Straży Pożarnej i druhów Ochotniczej Straży Pożarnej, za pośrednictwem komunikatów rozgłaszanych przez służby, lokalne rozgłośnie radiowe (radioodbiorniki na baterie, telefony komórkowe).
W powiecie mińskim funkcjonuje system ostrzegania i alarmowania. Są to syreny alarmowe, w postaci głośników i syren, które oprócz podawania sygnału dźwiękowego mają możliwość emitowania komunikatów głosowych, który będzie dodatkowym źródłem informowania mieszkańców o zagrożeniu.
Jeżeli zainstalujesz bezpłatne aplikacje, jak np. Regionalny System Ostrzegania – RSO za ich pośrednictwem bieżące informacje dotyczące poważnych zagrożeń dotrą także do Ciebie. Komunikaty i ostrzeżenia są przesyłane poprzez aplikacje dostępne bezpłatnie na telefony komórkowe i poprzez SMS-y.

![]()